ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΚΑΡΑΝΤΙΝΑΣ


Άρθρο της Κατερίνας Πολυμέρου,

Απόφοιτης του Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας


Όλοι διανύουμε μια δύσκολη εποχή, όπου πρέπει να μείνουμε σπίτι και να προσέξουμε τους εαυτούς μας και τα αγαπημένα μας πρόσωπα. Τα παιδιά έχουν φύγει από τις σχολικές αίθουσες και μένουν και αυτά σπίτι, όπου πρέπει να περνάνε δημιουργικά τον ελεύθερο χρόνο τους με τους γονείς τους. Ωστόσο, καθώς οι μέρες περνούν πολλοί γονείς δυσκολεύονται να βρουν δημιουργικές δραστηριότητες για να διατηρήσουν το ενδιαφέρον των παιδιών τους. Στη συνέχεια του άρθρου, λοιπόν, θα παρουσιαστούν κάποιες δημιουργικές δραστηριότητες με τις οποίες θα μπορέσετε να κρατήσετε τα παιδιά σας απασχολημένα αυτή τη δύσκολη περίοδο.

Δημιουργικές δραστηριότητες με παραμύθια

Σίγουρα όλοι έχετε τοποθετήσει στη βιβλιοθήκη των παιδιών σας βιβλία παραμυθιών. Τώρα είναι η κατάλληλη περίοδος να κατεβάσετε ένα από αυτά τα παραμύθια, να το διαβάσετε μαζί με τα παιδιά σας και να συνδυάσετε το διάβασμα παραμυθιών με τις παρακάτω δημιουργικές δραστηριότητες:

Διάβασμα παραμυθιών και δραματοποίηση: 

Αφού διαβάσετε το παραμύθι με το παιδί σας, μπορείτε να το δραματοποιήσετε, φτιάχνοντας ένα θεατρικό έργο για το παραμύθι. Μπορείτε να γίνετε εσείς και το παιδί σας οι πρωταγωνιστές του παραμυθιού, παίρνοντας ο καθένας έναν από τους ρόλους των πρωταγωνιστών και παίζοντας θεατρικά το παραμύθι με τα λόγια των πρωταγωνιστών του. 
Σε αυτή τη δραστηριότητα μπορούν να συμμετέχουν και οι δύο γονείς με το παιδί τους. Αυτή η δραστηριότητα είναι εξαιρετικά δημιουργική για τα μικρά παιδιά και τους βοηθάει να αντιληφθούν το μήνυμα που κρύβει κάθε παραμύθι. Γι'αυτό διαλέξτε παραμύθια με σημαντικά μηνύματα όπως η φιλία, η υπομονή, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα κ.α 
Παρακάτω ακολουθούν κάποια προτεινόμενα παραμύθια:




Διάβασμα παραμυθιών και ζωγραφική:

Αφού διαβάσετε ένα παραμύθι στο παιδί σας, μπορείτε να του ζητήσετε να ζωγραφίσει κάτι που του έκανε εντύπωση σε αυτό το παραμύθι ή να ζωγραφίσει τους ήρωες του παραμυθιού και τα συναισθήματα τους μέσα σε αυτό. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα το παιδί θα μπορέσει να αναγνωρίσει και να απεικονίσει τα συναισθήματα των πρωταγωνιστών του παραμυθιού.


Δημιουργικές Δραστηριότητες με μουσική

Αν τα παιδιά σας αγαπούν τη μουσική, οι παρακάτω δραστηριότητες θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη της μουσικής τους δημιουργικότητας και φαντασίας.

Μουσική Παντομίμα:

Το παιδί σας παίζει παντομίμα παρουσιάζοντας μουσικά όργανα ή τραγούδια και εσείς πρέπει να ανακαλύψετε ποια μουσικά όργανα ή τραγούδια δείχνει μέσα από την παντομίμα.
Φυσικά, μπορείτε να αλλάξετε ρόλους με το παιδί σας και να είστε εσείς αυτοί που θα κάνετε την παντομίμα για να βοηθήσετε το παιδί να καταλάβει τι δείχνετε.

Κατασκευή μουσικών οργάνων:

Μαζί με τα παιδιά σας μπορείτε τα κατασκευάσετε τα δικά σας μουσικά όργανα όπως μαράκες από τενεκεδένια κουτιά αναψυκτικών και φασόλια ή αυλού από καλαμάκια. Η δραστηριότητα αυτή αυξάνει τη δημιουργικότητα των παιδιών και την αυτοεκτίμησή τους, αφού τους δίνεται η δυνατότητα να φτιάξουν μόνα τους ένα μουσικό όργανο με το οποίο θα συνοδεύουν τα αγαπημένα τους τραγούδια.
Παρακάτω ακολουθούν σύνδεσμοι με σελίδες του διαδικτύου που παρέχουν οδηγίες κατασκευής μουσικών οργάνων:




Αυτοσχέδιο τραγούδι:

Μπορείτε να ενθαρρύνετε το παιδί σας να δημιουργήσει ένα αυτοσχέδιο τραγούδι για να παρουσιάσει τον εαυτό του, βάζοντας μέσα σε αυτό στοιχεία όπως το όνομά του, το επίθετό του, την τάξη στην οποία πηγαίνει, την πόλη στην οποία μένει, το αγαπημένο του τραγούδι, το αγαπημένο του βιβλίο, τους καλύτερους φίλους του ή το αγαπημένο του χρώμα. Επιτρέψτε στο παιδί σας να χρησιμοποιήσει είτε γνωστές μελωδίες είτε τη δική του μελωδία για να "ντύσει" το τραγούδι του.
Αυτή η δραστηριότητα προτείνεται για παιδιά που πηγαίνουν στο νηπιαγωγείο έως την Γ'Δημοτικού και μπορεί να ενισχύσει τις δεξιότητες επικοινωνίας του παιδιού σας, καθώς και την ικανότητά του να παρουσιάζει τον εαυτό του.

(Μαίη Κοκκίδου, Διδακτική της μουσικής:Νέες προκλήσεις, νέοι ορίζοντες, fagotto books)


Δραστηριότητες Δημιουργικής Γραφής

Βοηθήστε το παιδί σας να γίνει ένας μικρός ποιητής μέσα από τις παρακάτω δραστηριότητες:

Λέξη-Σιδηρόδρομος:

Βοηθήστε το παιδί σας να γράψει τη μεγαλύτερη λέξη που μπορεί να σκεφτεί (π.χ ΣΠΙΤΟΝΟΙΚΟΚΥΡΗΣ). Στη συνέχεια, πείτε του να βρει όσες περισσότερες λέξεις μπορεί που να περιέχουν μόνο τα γράμματα από τη λέξη-σιδηρόδρομο που έχει βρει ( σπίτι, νοικοκύρης, οίκος, σπίρτο) και να γράψει μια μικρή ιστορία με όλες τις λέξεις που έχει βρει από τη λέξη-σιδηρόδρομο

( Αντώνης Παπαθεοδούλου, Ημερίδα παιδικής λογοτεχνίας, «Ιστορίες να ονειρεύεσαι… παιγνίδια να μεγαλώνεις», Λευκωσία, 31 Οκτωβρίου 2015)

Ακροστιχίδα:

Ζητήστε από το παιδί σας να γράψει μια ακροστιχίδα με το όνομά του ή με μια οποιαδήποτε άλλη λέξη
π.χ  Δεν
       Ήρθες
       Μαζί
       Ήταν
       Τέλεια
       Ρόδα
       Ημερολόγιο
       Σάκος

Επιτραπέζια παιχνίδια

Jenga:

Το επιτραπέζιο παιχνίδι jenga μπορεί να βοηθήσει το παιδί σας σε δεξιότητες όπως η ισορροπία και η λεπτή κινητικότητα. Με το συγκεκριμένο επιτραπέζιο παιχνίδι μπορεί να παίξει το παιδί μόνο του ή μπορείτε να παίξετε οικογενειακώς για να αυξήσετε τον συναγωνισμό και την ομαδικότητα.


Μάντεψε Ποιος;

Σκοπός του παιχνιδιού είναι να βρουν οι παίκτες ποια εικόνα απεικονίζεται στην κάρτα που είναι τοποθετημένη στο στεφάνι, το οποίο έχουν φορέσει στο κεφάλι τους.
Οι παίκτες παίρνουν από μία κάρτα και χωρίς να την δουν, την τοποθετούν στην υποδοχή που υπάρχει στο στεφάνι που είναι τοποθετημένο στο κεφάλι τους, έτσι ώστε η εικόνα να φαίνεται καθαρά στους άλλους. Ξεκινά ο μικρότερος σε ηλικία παίκτης, γυρίζει την κλεψύδρα και αρχίζει να κάνει ερωτήσεις μέχρι να βρει ποια εικόνα έχει στο κεφάλι του ή μέχρι να τελειώσει ο χρόνος στην κλεψύδρα. Οι υπόλοιποι παίκτες τού απαντούν μόνο με ΝΑΙ ή ΌΧΙ. Αν μαντέψει σωστά, τότε κερδίζει την κάρτα και την κρατά μπροστά του. Σε περίπτωση που μαντέψει την κάρτα πριν τελειώσει ο χρόνος στην κλεψύδρα, μπορεί να τοποθετήσει μία άλλη κάρτα στο στεφάνι του και να συνεχίσει κατά τον ίδιο τρόπο το παιχνίδι, μέχρι να εξαντληθεί ο χρόνος που του απομένει. Αν δε μαντέψει την κάρτα, τότε τη βάζει πίσω στον πάτο της στοίβας, τοποθετεί μία άλλη στο στεφάνι του και περιμένει να ξαναπαίξει.



Όσα αναφέρθηκαν παραπάνω αποτελούν δημιουργικές δραστηριότητες μέσα από τις οποίες όλοι οι γονείς μπορούν να έρθουν κοντά με τα παιδιά τους, να διατηρήσουν το ενδιαφέρον τους, να αυξήσουν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους και να περάσουν όμορφες, δημιουργικές στιγμές στο σπίτι.
ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ και περνάμε ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ ΧΡΟΝΟ με τα παιδιά μας!!!

                                                                                                                                                                                                                                    
                                                                                                                                                                                                                                                                  Κατερίνα Πολυμέρου

                                                                                                                                                                                                                                                     Email: Katerinapolime@gmail.com

                                                                                                                                                                                
                                                                                                                                                                                                                                                                


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις