Η ΤΑΞΗ ΠΟΥ ΚΑΛΟΣΩΡΙΖΕΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΟΥΣ
Αναμφίβολα,
κανένας μαθητής ή εκπαιδευτικός δεν θα ήθελε να κάνει το μάθημα του σε μια
αρκετά μικρή και «άδεια» αίθουσα. Μπορεί να σας φαίνεται παράξενο, αλλά η
διαμόρφωση της τάξης, του χώρου όπου τα παιδιά περνούν το μεγαλύτερο μέρος της
ημέρας τους, αποκαλύπτει μια παιδαγωγική ιδεολογία και καθορίζει την καθημερινή
σχολική επίδοση των μαθητών. Παρακάτω, παρατίθενται δύο τύποι τάξεων. Η πρώτη
εικόνα παρουσιάζει έναν παραδοσιακό τύπο τάξης, ενώ η δεύτερη παρουσιάζει μια
σύγχρονη τάξη, την οποία κάθε δάσκαλος μπορεί, με λίγη προσπάθεια να
δημιουργήσει. Επιτρέψτε στο νου σας να επιστρέψει για λίγο στην παιδική ηλικία
και στις παιδικές σας σχολικές επιθυμίες. Σε ποια από τις παρακάτω τάξεις θα
σας άρεσε να κάνετε το μάθημα σας ως μαθητές;
Πρώτα
απ’ όλα είναι σημαντικό να επισημάνουμε τη διάταξη των θρανίων που θα ωφελούσε
παιδαγωγικά για την καλύτερη διεξαγωγή του μαθήματος. Η παραδοσιακή διάταξη των
θρανίων με τα θρανία το ένα πίσω από το άλλο, φαίνεται πως απομακρύνει τους
μαθητές και δεν τους επιτρέπει να επικοινωνήσουν μεταξύ τους ή να συνεργαστούν για ένα θέμα εργασίας, ενώ
ενισχύει τον μονόλογο και την κυριαρχική θέση του δασκάλου.
Για την αποτελεσματικότερη συνεργασία και
αλληλεπίδραση των μαθητών, θα ήταν πιο κατάλληλη η διάταξη των θρανίων με σχήμα
Π. Αυτή η διάταξη προσφέρει ένα κλίμα ομαδικής συνεργασίας, ενισχύοντας την
αλληλεπίδραση και τη συλλογικότητα των μαθητών για οποιαδήποτε σχολική εργασία.
Επιπλέον, αυτού του είδους η διάταξη δίνει στον εκπαιδευτικό τη δυνατότητα της
άμεσης οπτικής επαφής με κάθε μαθητή ξεχωριστά. Με μια τέτοια θέση των θρανίων,
τα παιδιά φαίνεται πως γίνονται πιο συμμετοχικά στην εκπαιδευτική διαδικασία,
ενώ παράλληλα ενδυναμώνεται η σχέση τους με τον εκπαιδευτικό της τάξης.
Τάξη με
διάταξη των θρανίων σε σχήμα Π
Επιπλέον, βασική προϋπόθεση για την
αποτελεσματικότερη έκβαση της μαθησιακής διαδικασίας αποτελεί ο κατάλληλος
φωτισμός της τάξης. Η τάξη δεν θα πρέπει να είναι πολύ σκοτεινή, διότι οι
μαθητές μετά από λίγη ώρα δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν το μάθημα με την
απαραίτητη προσοχή που χρειάζεται. Είναι ωφέλιμο κάθε πρωί και για όλη τη
διάρκεια της σχολικής μέρας, ο εκπαιδευτικός να ανοίγει τις κουρτίνες της
τάξης, τόσο ώστε να μπαίνει το κατάλληλο φως το οποίο θα καθιστά τους μαθητές
λειτουργικούς για το μεγαλύτερο μέρος της σχολικής ημέρας.
Μια εξίσου σημαντική παρέμβαση, η οποία είναι
λιγότερο γνωστή στην Ελλάδα και περισσότερο γνωστή στα σχολεία του εξωτερικού
είναι η δημιουργία «γωνιών» δραστηριοτήτων μέσα σε μια κατάλληλου μεγέθους
τάξη. Ως εκπαιδευτικοί, μπορείτε να δημιουργήσετε για τους μικρούς μαθητές σας
διάφορες γωνιές χαλάρωσης, φιλαναγνωσίας ή γωνιές βιωματικών δραστηριοτήτων.
Οι γωνιές χαλάρωσης επιτρέπουν σε κάθε μαθητή, εφόσον έχει κουραστεί να πάρει 5 λεπτά ξεκούρασης σε μια γωνιά διαμορφωμένη από τον εκπαιδευτικό, με καναπέ ή μαξιλαράκια. Φυσικά, προκειμένου να μη χάσετε τον έλεγχο της τάξης αυτή τη γωνιά μπορείτε να τη συνδυάσετε με έναν κανόνα που θα επιτρέπει σε έναν μαθητή να παίρνει μόλις 5 λεπτά χαλάρωσης στο χώρο, και έπειτα να επιστρέφει στη μαθησιακή διαδικασία. Αυτή η «γωνιά» ενδείκνυται ιδιαίτερα για μαθητές με ΔΕΠ-Υ, οι οποίοι υπερφορτώνονται αισθητηριακά και χρειάζονται μικρά διαλείμματα, προκειμένου να επιστρέφουν πιο λειτουργικοί στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Γωνιά χαλάρωσης με μαξιλαράκια ή
καναπέ
Οι γωνιές φιλαναγνωσίας και ο χρόνος για ανάγνωση
λογοτεχνικών βιβλίων και παραμυθιών, ειδικά στις πρώτες τάξεις του δημοτικού,
είναι ένα βήμα για την καλλιέργεια της αγάπης του βιβλίου από τα παιδιά. Αφού
διαμορφώσετε τη γωνιά φιλαναγνωσίας με καναπέδες ή μαξιλαράκια και συνοδευόμενη
από ένα τραπέζι ή μια βιβλιοθήκη, στη συνέχεια θα μπορούσατε να προτείνετε
στους μαθητές σας μια σειρά από βιβλία, τα οποία καλούνται τα ίδια να επιλέξουν
προς εισαγωγή στη βιβλιοθήκη. Με αυτό το εγχείρημα, λοιπόν, στον ελεύθερο χρόνο
που απομένει από ένα μάθημα μπορούμε να μετακινηθούμε σε αυτή τη γωνιά με τους
μαθητές μας και να διαβάσουμε όλοι μαζί ένα βιβλίο. Επιπλέον, κάθε
εκπαιδευτικός μπορεί να επιλέξει να αντικαταστήσει την ανάγνωση κειμένων των
σχολικών βιβλίων με αυτή των λογοτεχνικών ή των παραμυθιών που υπάρχουν στη
βιβλιοθήκη.
Γωνιά φιλαναγνωσίας
Τέλος, κάθε εκπαιδευτικός θα μπορούσε να
δημιουργήσει και μια γωνιά για τις βιωματικές δραστηριότητες των μαθημάτων, η
οποία θα ανταποκρίνεται σε μαθησιακά παιχνίδια ή παιχνίδια ρόλων. Με αυτό τον
τρόπο οι μαθητές θα μπορούν να κινηθούν με μεγαλύτερη ευκολία κατά τη διάρκεια
των μαθησιακών δραματοποιήσεων.
Γωνιά βιωματικών δραστηριοτήτων/δραματοποίησης
Η τάξη όπου οι μικροί μας μαθητές βρίσκονται για
μεγάλο μέρος της ημέρας, είναι ωφέλιμο να είναι κατάλληλα διαμορφωμένη, έτσι
ώστε να τους καθιστά περισσότερο λειτουργικούς και συμμετοχικούς στην
εκπαιδευτική διαδικασία. Είναι σημαντικό να είναι ένας χώρος στον οποίο θα ανυπομονούν
καθημερινά να μπουν και να ξεδιπλώσουν τις σκέψεις τους, τις ικανότητες τους και
την ενέργεια τους. Γι’ αυτό το λόγο, κάθε εκπαιδευτικός αξίζει να αφιερώσει
λίγο χρόνο και προσπάθεια προκειμένου να δημιουργήσει μια όμορφη και
διαδραστική τάξη για τους μαθητές του.
Κατερίνα
Πολυμέρου
Ανερχόμενη
Εκπαιδευτικός Α’Βάθμιας Εκπαίδευσης
Σχόλια